ره آوران آینده دریا

ره آوران آینده دریا
کشتی ها به منظور جابه جایی کالاهایی از قبیل نفت، مواد معدنی و کانتینرها نیازمند بهره گیری از سیستم های متعددی جهت حفظ ثبات کشتی و قابلیت مانور آن در طول سفر می باشند. یکی از این سیستم ها آب توازن می باشد که بر اساس آن کشتی ها در هر دو حالت بدون حمل بار و تخلیه بخشی از بار در بندر، آب توازن را می بایست به منظور عملکرد مؤثر و بی خطر کشتی برداشت نمایند.

 

سیستم مدیریت آب توازن کشتی ها

کشتی ها به منظور جابه جایی کالاهایی از قبیل نفت، مواد معدنی و کانتینرها نیازمند بهره گیری از سیستم های متعددی جهت حفظ ثبات کشتی و قابلیت مانور آن در طول سفر می باشند. یکی از این سیستم ها آب توازن می باشد که بر اساس آن کشتی ها در هر دو حالت بدون حمل بار و تخلیه بخشی از بار در بندر، آب توازن را می بایست به منظور عملکرد مؤثر و بی خطر کشتی برداشت نمایند. آب توازن، آبی است که به منظور کنترل اختلاف آبخور و فشارهای وارده بر یک کشتی و ثبات آن توسط مجرای آبگیری که در کناره و ته کشتی قرار دارد و به کمک پمپ های مخصوص برداشت می شود. آب توازن حاوی ارگانیزم های متنوعی از باکتری ها، ویروس ها، گیاهان و موجودات ساحلی می باشد. این آب عموما توسط کشتی ها طی مسافت های طولانی حمل می شود و متعاقبا به هنگام تخلیه ، گونه های متخاصم، باکتری ها و کود هایی را  به اکوسیستم جدید معرفی می کند که می تواند منجر به آلودگی آب ها شود.
تخریب سیستم های دریایی و آب های سطحی موجب بروز صدمات غیرقابل جبرانی به محیط زیست می شود که این موضوع موجب نگرانی دولت ها و مردم شده است و توجه به ایمنی محیط زیست به ویژه اکوسیستم دریاها را بیش از پیش نمایان می سازد، از این رو به منظور مدیریت و مقابله با آن لازم است دولت ها در سطح ملی و بین المللی در این خصوص اقدام و مشارکت نمایند. این در حالی است که امروزه به دلیل استفاده زیاد از دریا و تنوع و سرعت تخلیه مواد آلاینده به دریا، از توان خود پالایی اکوسیستمهای دریایی کاسته شده است. مطابق  مستندات، ازجمله مهمترین کنوانسیون های مربوط به ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی که جمهوری اسلامی ایران نیز به آن ملحق شده، ، مدیریت آب توازن کشتی ها و رسوبات می باشد. مطابق کنوانسیون مدیریت آب توازن، کشتی ها می بایست همگی از فناوری تصفیه آب توازن مورد تایید و استاندارد جهانی بهره استفاده کنند به گونه ای که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال 2024 تمامی شناور های مشمول ملزم به رعایت این پروتکل می باشند.
شرکت ره آوران آینده دریا (راد) به عنوان یک شرکت دانش بنیان پیشتاز در حوزه طراحی، ساخت و نصب سیستم های مدیریت آب توازن کشتی ها می باشد که توسط گروهی از مهندسان نخبه و مجرب در سال 2019 تاسیس شد. سیستم مدیریت آب توازن نوین معرفی شده توسط شرکت راد قادر به گندزدایی و ضدعفونی کردن ارگانیزم های مهاجم در آب ذخیره شده کشتی به کمک محلول های زیست کش می باشد. این شرکت با بهره گیری از فناوری های نوین نسبت به تولید دستگاه تصفیه آب توازن برای شناورها از طریق فرآیند های الکتروشیمی اقدام نموده است. با توجه به سابقه ایران درزمینه ی عضویت و پایبندی به این کنوانسیون و همچنین اهمیت توجه به اکوسیستم دریایی کشور پیشبینی میشود طی سالهای آتی، محصولات طراحی شده هایتک راد بتواند کمک شایانی به صنعت کشتیرانی جهت تجهیز شناورهای مشمول این کنوانسیون تحت استاندارد های مورد تأیید سازمان بین المللی دریانوردی نماید.

۱۹ آبان ۱۴۰۰
تعداد بازدید : ۳,۵۳۰
کد خبر : ۱۰

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.