فناوری نانو

فناوری نانو
امروزه نانوفناوری پتانسیل عظیمی از خود در رشته‌ها و بخش‌های متعدد نشان داده است و انتظار می‌رود که به عنوان فناوری پیشتاز در مسیر توسعه پایدار و زیست پذیر طی سال‌های آتی ظاهر شود. پیش زمینه اولیه نانوفناوری، کاربردهای متنوع ذرات در گستره ابعادی نانومتر می‌باشد که در حوزه‌های مختلف مانند سلامت، زیبایی، کشاورزی، صنایع غذایی، ماشین آلات، تجهیزات کاربرد دارد.

 

🔴 لینک فایلPDF

دانلودفناوری نانو

 

امروزه ظهور علم نانو منجر به تحولی شگرف در کاربردها و خواص مواد شده است و باعث افزایش تولید یا بهبود کیفیت محصولات و فرآیندها می‌شود. موضوع مورد مطالعه در نانوفناوری، طراحی و ساخت مواد در ابعاد نانو (ذرات کوچکتر از 100 نانومتر) می‌باشد. در این فرآیند با دستکاری اتم ها و مولکول ها، مواد و تجهیزاتی با خواص فیزیکی، شیمیایی و زیستی منحصر به فردی حاصل می شوند.

 

santa-co.ir-Nanotechnology-02

از کاربردهای نانوفناوری در زندگی روزمره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 افزایش مدت نگه داری مواد غذایی بسته بندی شده
 امکان ساخت خودروهای برقی با وزن کمتر
 ضدعفونی‌های نانویی موثر
 عملکرد بهتر کرم‌های ضد آفتاب در برابر پرتو UV
 استحکام استخوان‌های مصنوعی 
 روکش های مقاوم در برابر خراش و آلودگی

 

گستره توسعه نانوفناوری در صنعت

santa-co.ir-Nanotechnology-03

 
نانوتکنولوژی کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع دارد و از آن در علم پزشکی تا مهندسی و از شیمی تا کشاورزی بهره گرفته می‌شود و پیش‌بینی می‌شود استفاده از این فناوری در حوزه انرژی‌های پایدار نیز بتواند به ارائه راه حل‌های دوست‌دار محیط زیست منتهی شود. 

چالش‌ها

• سختی انتقال از نمونه آزمایشگاهی به ابعاد صنعتی
• پیچیدگی فناوری
• نبود ابزار دقیق در کالیبراسیون
• کاهش تولید محصولات و تقاضا طی اتفاقات جهانی (مانند همه گیری کویید19)

فرصت‌ها

• ارائه روش‌های موثر جهت کشف، تشخیص، درمان بیماری‌های مزمن
• امکان تولید محصولات نانویی مقرون به صرفه
• کاهش آلاینده‌ها و زیست پذیری
• سازگاری با سیستم‌های متداول
• بازار رو به رشد شبکه‌های انرژی هوشمند کوچک، خودروهای هیبریدی و پوشش-های محافظ

 

باتوجه به گسترش سرمایه گذاری‌ها و طرح‌های نانوفناوری پیشبینی می‌شود بازار این فناوری چشم انداز رو به رشد و پویایی داشته باشد بطوری که در سال 2019 بازار جهانی آن حجمی برابر با 51.3 میلیارد دلار را رقم زد و پیشبینی می‌شود طی سال‌های 2020-2026 رشد نرخ رشد مرکب سالانه 14.6 را تجربه کند  و به حجم بازار 131 میلیارد دلاری در انتهای سال 2026 برسد.

 

santa-co.ir-Nanotechnology-05

 

تاثیر همه گیری کویید 19 بر بازار نانوفناوری

نانوفناوری در حال حاضر با مجموعه ای از چالش‌ها و فرصت در همه گیری کویید 19 رو به رو می‌باشد. با رویارویی جهان با بزرگترین معضل بهداشتی عمومی‌اش طی سالیان اخیر، کاربرد‌های درمانی حوزه نانوفناوری در حال جلب توجه فناوران و محققان می‌باشد بطوری که تمرکز اصلی آنان، مداخله نانو بر طراحی روش‌های موثر جهت کشف، تشخیص، درمان و حذف عفونت‌های ویروس کویید 19 می‌باشد. 

 

جمع بندی

امروزه نانوفناوری در حوزه‌های گسترده‌ای مانند تصفیه آب، انرژی‌های پاک، مدیریت گاز‌های گلخانه‌ای، تامین مواد، شیمی سبز، تولید و بهره برداری نوین و زیست فناوری راه‌های ویژه‌ای برای حل چالش‌ها و مشکلات آنها ارائه داده است و با توجه به مطالعات قابل توجه آزمایشگاهی، پایلوت و صنعتی صورت گرفته در این حوزه‌ها

 

santa-co.ir-Nanotechnology-07

۱۹ آبان ۱۴۰۰
تعداد بازدید : ۱,۸۹۶
کد خبر : ۳۴

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.